Vijfhonderdvierenveertig studenten, tien docenten, drie opleidingsmanagers, twee examencommissies en een regiegroep. Veel d’s en t’s, en veel, heel veel logistieke uitdagingen. De pilot Taal 1 in een notendop.
Opleidingsoverstijgende pilot
Dit studiejaar testen we de eerste faculteitsbrede modules uit en dat levert interessante informatie op. Een van deze pilots is Taal 1. Spelling en grammatica is immers de taalbasis voor iedere student; ze moeten het allemaal kunnen. En d’s en t’s werken voor aspirerende communicatieadviseurs exact hetzelfde als voor aankomende juristen. Het onderwerp leent zich er dus voor. Maar hoe werkt dat, zo’n opleidingsoverstijgende module? Waar loop je tegenaan? En wat levert het op?
Indeling op taalniveau
Nieuw was de klassenindeling op taalniveau. Dat betekende dat we voor de eerste werkcolleges het taalniveau van de studenten moesten bepalen. Alle studenten hebben daarom in de introductieweek een diagnostische taaltoets afgelegd. Op basis daarvan zijn de klassen ingedeeld. En het werkte! Werkvormen en uitleg konden veel gerichter aangeboden worden. De studenten pakten de stof even snel op, of even langzaam. En ook studenten konden het waarderen.
Aan de studenten die bovengemiddeld scoorden op de diagnostische toets is een vervoegde eerste kans aangeboden. In week vier konden ze het tentamen afleggen. Haalde je het, dan was je klaar met Taal 1. En anders zagen we ze terug bij de werkcolleges. Dit was geen extra kans, maar een vervroegde eerste kans. Negenentachtig studenten hebben deze kans gegrepen en bijna iedereen heeft het gehaald.
Aan de andere kant van het spectrum zitten de studenten die meer tijd nodig hebben om de spellingregels op te halen. We hebben geprobeerd om deze klassen zo klein mogelijk te houden, zodat deze studenten zo veel mogelijk ruimte hadden voor ondersteuning. Hier is nog wel iets te winnen.
Uitdagingen
Liep alles als een zonnetje? Nee, zeker niet. Het parallel roosteren van de klassen bleek kwetsbaar. Als er een docent onverwacht uitviel, kon niemand het overnemen. En er vielen docenten uit, dus we moesten improviseren. Klassen samenvoegen, docenten invliegen, met lessen schuiven, het was een uitdaging. En er zijn verrassend veel details die elke opleiding net even anders doet. Dat is wennen.
Voor ons was de grootste uitdaging de logistiek. Hoe maak je bijvoorbeeld een alternatieve klassenindeling? In alle systemen zijn de studenten in kernklassen ingedeeld, maar daar hadden wij niets aan. En in week 0 is Filemaker nog helemaal niet up-to-date. Dan maar buiten de systemen om. De diagnostische taaltoets is afgelegd via Google Forms en dat werkte verrassend goed. Communicatie naar de studenten was ook lastig. ELO is niet ingericht op klassenoverstijgende modules. Iedere mededeling is dus drie keer geplaatst. Het onderwijsmateriaal voor de studenten is niet op ELO geplaatst, maar in een gedeelde groep. Daar kon wel iedereen bij. En Osiris is ingericht per opleiding, en Evalytics ook, en ga zo maar door.
De studenten hebben geoefend in Hogeschooltaal. Daarin kunnen ze hun eigen vorderingen heel gericht in de gaten houden. De docenten hebben gemengde gevoelens ten opzichte van Hogeschooltaal, maar de studenten waren er over het algemeen tevreden mee. In deze module hebben we dus veel gebruik gemaakt digitaal onderwijs, maar het tentamen is ouderwets met papieren schrapkaarten aangelegd. Want we hebben faciliteiten niet om zo’n grote groep studenten in een keer een digitale toets af te laten leggen.
Ervaring studenten
Wat vonden de studenten ervan? Studenten waren blij met de klassenindeling op taalniveau, en minder blij met de gemengde klassen. Over de inhoud van de module waren de studenten tevreden. En over de werkvormen ook. Zeker de taalspelletjes werden gewaardeerd. Niet elke student was even tevreden. Sommigen hebben het licht nog niet gezien, anderen stoorden zich eraan dat ze elke week elke week een andere docent hadden. En dat papieren tentamen. “Mevrouw, het is 2016. Op papier?! Echt?!”.
Haike Schepers
Haike,
Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.
Anke
Reactie op: Alumni-onderzoek HRM
Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.
That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!