menu

Fijne feestdagen!

Lieve collega's, dank jullie voor jullie inzet en betrokkenheid die zo ontzettend belangrijk is voor de toekomst van de jonge mensen, en uiteraard ook de volwassenen, die bij ons studeren. Van harte wens ik jullie hele fijne feestdagen toe met alle mensen die jullie lief zijn.

Anke

Lees artikel

TOP-training in de duinen van Katwijk

De afgelopen tijd is (bijna) iedereen aanwezig geweest bij één van de TOP-trainingen. Tijdens deze trainingen hebben we samen gewerkt met studenten en docenten van de verschillende opleidingen van de Faculteit Management & Bedrijf. Marleen heeft deelgenomen aan de vierde TOP-training en deelt haar ervaringen.

Lees artikel

Taal 1, de pilot

Vijfhonderdvierenveertig studenten, tien docenten, drie opleidingsmanagers, twee examencommissies en een regiegroep. Veel d’s en t’s, en veel, heel veel logistieke uitdagingen. De pilot Taal 1 in een notendop.

Haike Schepers

Lees artikel

Host Yourself

Vitaliteit is belangrijk: als je vitaal bent, heb je minder kans op een burn-out, maar vooral ook meer plezier, betere ideeën, meer focus en aandacht en lever je beter werk. Kortom; het is een voorwaarde om jezelf en de ander goed te kunnen ‘hosten’, zoals we met onze Toekomstbestendige Onderwijs Praktijk beogen.

Tomer Kedar en Jacqueline van Oijen

Lees artikel

Alumni-onderzoek HRM

Alumnus Niels van Diemen deed op verzoek van en in samenwerking met de opleiding HRM onderzoek onder 180 afgestudeerde HRM-studenten. Welke vakken uit de opleiding blijken het meest in de praktijk te worden toegepast?

Lees artikel

Een nieuwe inspiratiebron...

Sinds maart 2015 circuleert het e-magazine M&B, waarmee we hebben willen inspireren, informeren en verbinden. Vanaf december 2016 is er het nieuwe TOP-platform! Het TOP-platform vervangt het e-magzine en biedt een nieuwe mogelijkheden voor samenwerking en inspiratie.

Lees artikel

Fijne feestdagen!

Lieve collega’s,

Dank jullie voor jullie inzet en betrokkenheid die zo ontzettend belangrijk is voor de toekomst van de jonge mensen, en uiteraard ook de volwassenen, die bij ons studeren. Van harte wens ik jullie hele fijne feestdagen toe met alle mensen die jullie lief zijn.

Anke


                                                                                                                                                                                                                                       

Wil je de uitgebreide versie lezen? Klik dan hier  of ga naar het nieuwe TOP-platform!

 

 


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


TOP-training in de duinen van Katwijk

De afgelopen tijd is (bijna) iedere collega aanwezig geweest bij één van de TOP-trainingen. Tijdens deze trainingen hebben we samen gewerkt met studenten en docenten van de verschillende opleidingen van de Faculteit Management & Bedrijf. Marleen Putz heeft deelgenomen aan de vierde TOP-training en deelt haar ervaringen.


Begin november nam ik deel aan de vierde editie van de TOP-training. Samen met zo’n 30 collega’s en een aantal studenten werd ik drie dagen lang ondergedompeld in the Art of Hosting. We oefenden met diverse werkvormen zoals het world café, journaling en design for wiser action. Er is af en toe door collega’s getracht om een aantal van de vele Engelse termen naar het Nederlands te vertalen. Dit leidde tot werkvormen met prachtige namen, zoals bijvoorbeeld: ‘lief dagboek’ voor de werkvorm journaling.

De werkvormen werden ingevuld met diverse interessante onderwerpen, zoals:

  • Welke alternatieven zijn er voor Evalytics?
  •  Welke (andere) manieren van toetsing zijn er mogelijk?
  • Betuttelen we onze studenten niet te veel?

marleen-3-ps marleen-2-ps

strandwandeling-marleen-ps-1 marleen-4

 

Ook Anke was aanwezig tijdens deze editie van de TOP-training. Zij is uitgebreid met een aantal collega’s in gesprek gegaan over de vraag wat wij nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen. Tijdens deze gesprekken bleek dat er nog veel onduidelijkheden en zorgen waren over de splitsing tussen SJD en HBO-Rechten, het Herontwerp en het nieuwe curriculum. Het resultaat van deze gesprekken is een bijeenkomst geweest voor HBO-Rechten en SJD. De bijeenkomst had als doel om met elkaar in gesprek te gaan over de zorgen en onduidelijkheden en om weer met een positieve blik de toekomst tegemoet te kunnen gaan.

Tussen de workshops door hebben veel collega’s de kou getrotseerd om even uit te waaien aan het strand. Met toch wel een vol programma was het fijn dat het strand op loopafstand was. De enorme diversiteit op het gebied van kennis en expertise was mooi om te zien en zorgde ervoor dat ons oogstfeestteam het elke dag druk heeft gehad met het verzamelen van de oogst.

De start voor het lesgeven in het Herontwerp is hierbij voor mij gezet en ik ben benieuwd naar volgend jaar!

Marleen


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Taal 1, de pilot

Vijfhonderdvierenveertig studenten, tien docenten, drie opleidingsmanagers, twee examencommissies en een regiegroep. Veel d’s en t’s, en veel, heel veel logistieke uitdagingen. De pilot Taal 1 in een notendop.

 

Opleidingsoverstijgende pilot

Dit studiejaar testen we de eerste faculteitsbrede modules uit en dat levert interessante informatie op. Een van deze pilots is Taal 1. Spelling en grammatica is immers de taalbasis voor iedere student; ze moeten het allemaal kunnen. En d’s en t’s werken voor aspirerende communicatieadviseurs exact hetzelfde als voor aankomende juristen. Het onderwerp leent zich er dus voor. Maar hoe werkt dat, zo’n opleidingsoverstijgende module? Waar loop je tegenaan? En wat levert het op?

 

Indeling op taalniveau

Nieuw was de klassenindeling op taalniveau. Dat betekende dat we voor de eerste werkcolleges het taalniveau van de studenten moesten bepalen. Alle studenten hebben daarom in de introductieweek een diagnostische taaltoets afgelegd. Op basis daarvan zijn de klassen ingedeeld. En het werkte! Werkvormen en uitleg konden veel gerichter aangeboden worden. De studenten pakten de stof even snel op, of even langzaam. En ook studenten konden het waarderen.

Aan de studenten die bovengemiddeld scoorden op de diagnostische toets is een vervoegde eerste kans aangeboden. In week vier konden ze het tentamen afleggen. Haalde je het, dan was je klaar met Taal 1. En anders zagen we ze terug bij de werkcolleges. Dit was geen extra kans, maar een vervroegde eerste kans. Negenentachtig studenten hebben deze kans gegrepen en bijna iedereen heeft het gehaald.

Aan de andere kant van het spectrum zitten de studenten die meer tijd nodig hebben om de spellingregels op te halen. We hebben geprobeerd om deze klassen zo klein mogelijk te houden, zodat deze studenten zo veel mogelijk ruimte hadden voor ondersteuning. Hier is nog wel iets te winnen.

 

Uitdagingen

Liep alles als een zonnetje? Nee, zeker niet. Het parallel roosteren van de klassen bleek kwetsbaar. Als er een docent onverwacht uitviel, kon niemand het overnemen. En er vielen docenten uit, dus we moesten improviseren. Klassen samenvoegen, docenten invliegen, met lessen schuiven, het was een uitdaging. En er zijn verrassend veel details die elke opleiding net even anders doet. Dat is wennen.

Voor ons was de grootste uitdaging de logistiek. Hoe maak je bijvoorbeeld een alternatieve klassenindeling? In alle systemen zijn de studenten in kernklassen ingedeeld, maar daar hadden wij niets aan. En in week 0 is Filemaker nog helemaal niet up-to-date. Dan maar buiten de systemen om. De diagnostische taaltoets is afgelegd via Google Forms en dat werkte verrassend goed. Communicatie naar de studenten was ook lastig. ELO is niet ingericht op klassenoverstijgende modules. Iedere mededeling is dus drie keer geplaatst. Het onderwijsmateriaal voor de studenten is niet op ELO geplaatst, maar in een gedeelde groep. Daar kon wel iedereen bij. En Osiris is ingericht per opleiding, en Evalytics ook, en ga zo maar door.

De studenten hebben geoefend in Hogeschooltaal. Daarin kunnen ze hun eigen vorderingen heel gericht in de gaten houden. De docenten hebben gemengde gevoelens ten opzichte van Hogeschooltaal, maar de studenten waren er over het algemeen tevreden mee. In deze module hebben we dus veel gebruik gemaakt digitaal onderwijs, maar het tentamen is ouderwets met papieren schrapkaarten aangelegd. Want we hebben faciliteiten niet om zo’n grote groep studenten in een keer een digitale toets af te laten leggen.

 

Ervaring studenten

Wat vonden de studenten ervan? Studenten waren blij met de klassenindeling op taalniveau, en minder blij met de gemengde klassen. Over de inhoud van de module waren de studenten tevreden. En over de werkvormen ook. Zeker de taalspelletjes werden gewaardeerd. Niet elke student was even tevreden. Sommigen hebben het licht nog niet gezien, anderen stoorden zich eraan dat ze elke week elke week een andere docent hadden. En dat papieren tentamen. “Mevrouw, het is 2016. Op papier?! Echt?!”.

 

Haike Schepers

 

 


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Host Yourself; de cafeïne powernap

Vitaliteit is belangrijk: als je vitaal bent, heb je minder kans op een burn-out, maar vooral ook meer plezier, betere ideeën, meer focus en aandacht en lever je beter werk. Kortom; het is een voorwaarde om jezelf en de ander goed te kunnen ‘hosten’, zoals we met onze Toekomstbestendige OnderwijsPraktijk beogen. Hoe doe je dat nu? Vitaal blijven en ervoor zorgen dat je (goed) ‘voorbereid’ aan je werkzaamheden begint? We gaan het in deze nieuwe rubriek hebben over ‘ontmoetingen als energie boost’, ‘jobcrafting’, ‘slimmer e-mailen’ en ‘betekenis in je werk’. In deze editie een hele concrete vitaliteitshack: de cafeïne powernap.

 

coffee-headerlike-klein-ps

 

Cafeïne powernap

 

Wat is de cafeïne powernap?

Het klinkt tegenstrijdig: koffie en nappen, maar het werkt geweldig. Je neemt een kopje espresso of koffie (of eventueel een cafeïne supplement) en gaat direct daarna ergens liggen om twintig minuten te nappen. De stilteruimte tegenover het decanaat is ideaal. Vergeet geen timer te zetten, je wilt wakker zijn voordat je je diepe slaap bereikt.

 

Waarom werkt het?

Je lichaam heeft ongeveer twintig minuten nodig om te reageren op de effecten van cafeïne. Je krijgt de stimulans precies op het moment dat je wakker wordt. Je hebt dus niet alleen nieuwe energie van je powernap, maar je krijgt ook de koffie-kick.

 

Hoe is het onderzocht?

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe de powernap leidt tot verhoogde productiviteit, creativiteit, en bovendien cognitieve functies en het geheugen verbetert. De cafeïnenap werkt nog beter. Onderzoek van Hayashi, Masuda en Hori (2003) naar de effecten van cafeïne liet zien dat proefpersonen het beste presteerden op een aantal computertaken en zelf aangaven dat ze minder moe waren vergeleken met alleen een powernap. In onderzoek dat tot doel had om vermoeidheid onder chauffeurs te verminderen ontdekte men dat chauffeurs in een rij-simulator meer dan tien keer zo weinig ongelukken veroorzaakten na een cafeïnenap ten opzichte van een placebo. Het was meer dan drie keer zo effectief als alleen cafeïne (Reyner & Horne, 1997).

De grootste zorg kan zijn dat het je niet lukt om in te slapen, maar niet getreurd. Ook als je niet inslaapt, maar alleen een beetje aan het dommelen bent zijn de positieve effecten al zichtbaar. Dit heet microslaap of ‘nonsleep dozing’. De volgende keer dat je in de middag denkt dat je aandacht, energie en productiviteit wel een boost kunnen gebruiken: probeer de cafeïne powernap eens!

 

 

Tomer Kedar en Jacqueline van Oijen

bruine-balk-ps

 

PS. Je bent van harte uitgenodigd om met ons mee te denken en mee te schrijven over dit onderwerp!

 

 

 


Literatuur

CBS. (2015). Een op de zeven medewerkers heeft burn-outklachten. Opgevraagd op 1 april 2016 van: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2015/cbs-en-tno-een-op-de-zeven-werknemers-heeft-burn-outklachten.htm

Hayashi, M., Masuda, A., & Hori, T. (2003). The alerting effects of caffeine, bright light and face washing after a short daytime nap. Clinical Neurophysiology, 114, 2268-2278.

Reyner, L. A., & Horne, J. A. (1997). Suppression of sleepiness in drivers: Combination of caffeine with a short nap. Psychophysiology, 34, 721-725.


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Alumni-onderzoek HRM

Binnen de opleiding HRM heeft alumnus Niels van Diemen onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het (afstudeer)onderzoek en de waarde van de door het onderwijs aangeboden theorieën. Hij heeft hierbij ook stil gestaan bij de vraag hoe alumni het geleerde tijdens de opleiding gebruiken in hun dagelijkse werk. De resultaten van dit onderzoek kunnen als input fungeren voor mogelijke vervolgstappen in het Herontwerp van het afstuderen binnen de opleiding HRM.

Jacqueline van Oijen en Marisol Croes


 

Onderzoek doen onder alumni van de opleiding HRM? Heel interessant natuurlijk, zeker omdat ik zelf behoor tot deze doelgroep. Toen mij werd gevraagd om mee te werken aan dit onderzoek hoefde ik dan ook niet na te denken. Graag hielp ik mee met het verkrijgen van inzicht in de volgende vragen:

  • Welke vakken uit de opleiding blijken het meest in de praktijk te worden toegepast?
  • Welke kennis en vaardigheden zijn het meest bruikbaar?
  • Wat is in de opleiding onderbelicht gebleven?

De geïnterviewde alumni (56) gaven aan dat ze, in hun huidige functie, het meeste hebben aan hun sociale vaardigheden. De stage-ervaringen en de trainingen gesprekstechnieken die ze gedurende de opleiding hebben opgedaan, hebben hen het vertrouwen gegeven om dit ook in de praktijk uit te kunnen voeren. Wat vakkennis betreft, maken de alumni het meest gebruik van hun kennis van wet- en regelgeving. Al vinden zij dat de opleiding hier nog meer aandacht aan had mogen besteden.

Nog relatief weinig alumni zijn daadwerkelijk aan de slag gegaan met de organisatietheorieën uit de opleiding. Deze alumni (afgestudeerd in 2014 -2015) geven aan voornamelijk een uitvoerende of administratieve taak te hebben. Deels zijn zij wel betrokken bij het doen van onderzoek in de organisatie. Al gaat het er in de meeste gevallen niet zo uitgebreid aan toe als bij het afstuderen. De alumni hebben vooral veel aan hun analytisch vermogen en hun kritische blik die ze tijdens de opleiding hebben ontwikkeld.

Met het oog op deze bevindingen is de opleiding HRM – door de nadruk te leggen op het ontwikkelen van een professionele houding en persoonlijk leiderschap – goed op weg. In de opleiding wordt zeker doorgepraat over de resultaten van het onderzoek.

Geïnteresseerd in de overige onderzoeksresultaten? Neem contact op met Jacqueline van Oijen

 

niels-van-diemen-2-ps

Niels van Diemen


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Een nieuwe inspiratiebron...

Op de clusterbijeenkomst van 13 december jl. is het TOP-platform al feestelijk gelanceerd. Het TOP-platform is een platform voor en door medewerkers van faculteit M&B en biedt jou als docent en medewerker een nieuwe mogelijkheid om samen te werken met je collega’s.

Op het platform vind je vier items: ‘Vraag & aanbod’, ‘Tools’, ‘Inspiratie’ en ‘Nieuws’. Je kunt voor deze items zelf direct informatie aandragen. Stel bijvoorbeeld een vraag, kom tegemoet aan een vraag van je collega of breng een werkvorm of nieuws in waar je enthousiast over bent. Tim, Theo, Cilia, Simone, Anke en het Connect!-team gingen je al voor!

Het platform vervangt het e-magazine, dat sinds maart 2015 is verspreid en dat in het leven is geroepen om te informeren, inspireren en verbinden. Je bent van harte uitgenodigt om een bijdrage te leveren en het nieuwe platform te bezoeken! Mocht je vragen hebben over het hoe of wat, dan kun je terecht bij Roland (dankzij wie het platform er staat), Leny, Cilia of Nijnke.

klik ‘hier’ voor de link naar het platform.

 

roland-en-anke-c-psjpg

 

 

 

 

 

 


3 reacties op “E-magazine december”

  1. anke van vuuren zegt:

    Haike,

    Heel veel complimenten voor jou en de andere collega’s die dit hebben ontwikkeld en uitgevoerd.

    Anke

  2. Tim zegt:

    Reactie op: Alumni-onderzoek HRM

    Goed dat jullie deze vragen stellen en er werk van hebben gemaakt! Interessante uitkomsten, ik ben zeker benieuwd naar meer.

  3. Sugar zegt:

    That’s 2 clever by half and 2×2 clever 4 me. Thskna!

Laat een reactie achter bij Sugar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *